Home office – 3. část – Vytvoření správných podmínek

minulé části jsme se zaměřili na výhody a nevýhody home office. Dnes se podíváme na vytvoření správných podmínek pro home office.

Předtím, než se pustíme do home office, je vhodné připravit si správné podmínky tak, aby se nám pracovalo co nejlépe. Stejně tak jako před vařením nakoupíte potraviny, připravíte si potřebné náčiní a až teprve potom se pustíte do vaření.

Může se zdát, že je to naprosto samozřejmá věc, ale nemusí tomu tak vždycky být. Setkávám se s tím docela často a to nejvíce u lidí, kteří přechází z firemního (kancelářského) prostředí do toho soukromého (home office). V práci funguje stádovost (všichni pracují), doma tomu tak není.

Člověk, který je zvyklý pracovat ve firemním prostředí do daného prostředí vstoupil. To už bylo nějak nastavené a mělo svá pravidla. U home office si pravidla musíte nastavit sami. A navíc, každé domácí prostředí je jiné. Přináší to obrovskou svobodu, ale na druhou stranu také past, do které můžeme rychle spadnout. Pokud překlopíme postupy z firemního do soukromého prostředí, nemusí to vždy fungovat. Potýkáte se s novými překážkami, které pro vás do té doby nebyly známé.

Proto je dobré začít vnímat domácí prostředí z trochu jiného úhlu a nastavit si prostředí tak, aby se vám v něm dobře pracovalo.

Podmínky pro home office můžeme rozdělit na dvě části:

  • Vnější podmínky
  • Vnitřní podmínky

 

Vnější podmínky

Vnějšími podmínkami můžeme rozumět nastavení vašeho okolí. Prostor kolem vás může být přítelem i nepřítelem.

Šlo by něco zlepšit? Zamyslete se nad těmito body: 

  • Místo na práci a na relax

Nepodceňujte rozdělení vašeho domova na pracovní a relaxační část. Nejde jen o praktickou stránku věci, ale také o psychologický efekt. Tento stůl je určen k práci, toto křeslo je určeno k relaxaci, postel je určena ke spánku,….

Je jedno jak velký životní prostor máte. Pokud bydlíte ve velkém domě a můžete si dovolit samostatnou kancelář, pak je vše v pořádku. Pokud bydlíte v malém bytě, můžete si vytvořit pracovní koutek. Pointou je, rozdělit si pracovní a soukromou část podobně jako je to ve firmách (doma – soukromí, kancelář ve firmě – práce).

  • Eliminujte vnější vyrušení

Vyrušování patří mezi nejčastější překážky, se kterými se setkáváme téměř na každém kroku. Neustále jsme bombardování miliony informací. Působí na nás okolí, notifikace, reklamy, sociální sítě. Vyrušování musíme umět vědomě ovládat, jinak ovládne ono nás.

Vyrušování je tak zásadní, že mu v tomto článku věnuji samostatnou kapitolu.

  • Informujte okolí

Předpokládám, že nežijete ve vakuu. Možná bydlíte s partnerem / partnerkou a ti nemusí přesně rozumět tomu, co práce z domova obnáší.

V “normálním” životě je to tak, že když ráno zavřete dveře svého bytu, vaše polovička automaticky chápe, že odcházíte do práce. Po návratu z práce váš partner zase ví, že jste doma. Ne vždy to tak samozřejmě funguje, ale berte to prosím jako ukázku rozdílu mezi home office a firemní kanceláři.

Vašemu partnerovi nemusí připadat jasné, že se po společné snídani odeberete ke stolu (který může být vzdálen jen dva metry), zapnete si počítač a začínáte pracovat. Jste přece doma, nebo ne? Proto mohou členové rodiny nabýt dojmu, že jste doma a tím pádem jste neustále k dispozici a můžete být vyrušování kdykoliv (většinou maličkostmi, které lze vyřešit později).

Proto je dobré vysvětlit partnerovi, že i když sedíte o pár metrů dál, pracujete. A k tomu, abyste s partnerem mohli kvalitně trávit volný čas potřebujete udělat potřebnou práci.

Můžete si vytvořit nejrůznější pravidla. Například Pavel Minář využívá cedulku Pracuji x Nepracuji. Červená = soustředění, nevyrušovat. Zelená = pracuji, ale mohu být vyrušen a podle toho má rodina naprosto jasno v tom, kdy je a kdy není k dispozici.

Soustředěná práce přináší mnoho benefitů. Pokud jste soustředěni, stihnete to nejdůležitější za kratší čas. Na toto téma (pokud neznáte) vyšla kniha Hluboká práce. Pokud vás toto téma zajímá, určitě doporučuji přečíst.

 

Vnitřní podmínky

Začal jsem s nastavováním vnějších podmínek a teď se podíváme na ty vnitřní. Teď když máme uklizeno kolem sebe, je dobré uklidit si také ve své hlavě.

Hlavní myšlenkou je, abyste se při práci cítili komfortně. Co to znamená? Být schopen využívat vaše silné stránky, pracovat na něčem, v čem spatřujete smysl a zároveň mít dobrý pocit.

Nehovoříme zde o nějakém ideálu. Vždycky budou existovat překážky, jako je lenost, odpor. Ty se při správném přístupu dají překonat nebo alespoň eliminovat. Jde o to, nastavit si co možná nejlepší podmínky v aktuální situaci.

Mezi vnitřní podmínky patří:

  • Proč? 

Vím, proč danou práci dělám. Jaký má smysl a jaký z ní má vzejít výstup. Bez určení směru nevíme kam směřujeme a není divu, že nám časem dojde palivo.

  • Priority

Vím, na čem mám dnes pracovat. Co je potřeba udělat jako první? Co je nejdůležitější a kolik času mi to zabere?

  • Čas na práci i odpočinek

Vím, kolik času mám vyčleněno na práci a také vím, kdy a jakým způsobem budu trávit svůj volný čas. Mnoho z nás je zvyklých plánovat si pracovní čas, ale na ten volný už tolik nemyslí. Může se tak stát, že pracovní povinnosti mohou prosáknout i do soukromého života.

Přesně definovaný pracovní čas vám dává svobodu. Víte, že teď je čas na práci a po jejím zvládnutí si zasloužíte čas na odpočinek. Nemusíte chodit do zbytečných detailů, stačí, když si den rozdělíte na bloky.

  • Nalazení

Skáčete rádi rovnýma nohama do studené vody? Otužování je skvělá věc (sám praktikuji již několik let), ale já zde mluvím o něčem jiném.

Náš mozek potřebuje chvilku času, aby přešel ze soukromého do pracovního režimu. Dopřejme mu tedy čas. Nebojte, ty tři minuty času se vám bohatě vrátí.

O tomto tématu budu více hovořit v části Pre-Práce.

Zajímá vás téma home office a osobní produktivity? Navštivte má školení. Vytvořím školení pro vaši firmu přímo na míru, ozvěte se. Domluvte si konzultaci. Nebo se zcela nezávazně ozvěte, rád o vás uslyším.

Následující část o home office: Home office – 4. část – Jak si zorganizovat práci z domova

Předcházející část o home office: Home office – Home office – 2. část – Výhody a nevýhody

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *